|
Sprucket topplockEtt av de allvarligaste problemen med den gamla motorn var att det fanns sprickor i ett av topplocken. Det är svårt att laga med traditionella metoder så ett modernare lagningsmaterial användes vid försöket att täta sprickorna.Bengt lyfter av ett topplock.Varje topplock lyftes av så att de kunde undersökas och rengöras. Det skedde med hjälp av traversen som finns i taket Sprickan i topplocket.Topplocket till cylinder tre hade tyvärr spruckit någon gång. Kanske hade det fryst sönder. Sprickorna berörde som väl var den mindre känsliga kylvattenmanteln och inte själva kompressionsmanteln. Det innebar i alla fall ett problem att laga eftersom det är vanskligt att svetsa i gjutjärn. Lagningen på det monterade topplocket.Istället gjordes ett försök att laga sprickorna med hjälp av ett slags epoxykitt. Konsistensen kan liknas vid modellera med en härdare inuti. Efter knådning som väcker härdningsmaterialet, kletades massan ut över det område som skulle lagas. Kittet härdade till ett metalliknande material. Det såg bra ut men framtiden får utvisa om det håller. |