DieselmotorernaI kraftstationen på Oscar-Fredriksborgs fästning på Rindö i Stockholms skärgård står några gamla dieselmotorer i ett bergrum. Två av motorerna utgjorde hjärtat i det kraftverk som gav elektricitet åt fästningen. Det är ett par rejäla bjässar som är över hundra år gamla.
De två stora dieselmotorerna i Oscar-Fredriksborgs fästning är tillverkade 1910 av AB Diesels Motorer i Sickla och fraktades med pråm till Rindö. Till varje motor är två generatorer kopplade som producerade elektricitet. De var i drift fram till mitten av 1920-talet då Rindö istället fick elektricitet installerat från Vattenfalls kraftledningar. Kraftstationen stod sedan som reserv till 1950-talet och fick därefter förfalla i många år. En av motorerna har restaurerats, vilket beskrivs på sidorna om verksamheten. Att köpa en Polar Diesel Motor, modell T3K, kostade 26900 kr när det begav sig. Då ingick även svänghjul, ljuddämpare, bränsledagtank, kylvattenpump, smörjanordningar, rörledningar, emballage, frakt och montage. Sedan tillkom generatorer och resten av den elektriska utrustningen. Kostnaden 26900 kr år 1910 motsvarar över 1 200 000 kr hundra år senare. En tredje dieselmotor, som egentligen inte hör hemma i fästningen, har placerats bland de andra för att få en bra plats att stå på. Motorn är av modellen Z4C och tillverkningsåret 1914. Den har använts för att producera elektricitet för Torsbergsbatteriet. Motorn verkar vara i ganska bra skick men har troligtvis inte startats på flera decennier. Läs mer om bakgrunden och hur den kom in i anläggningen.
|